sunnuntai 17. toukokuuta 2015

Espanjaan

Kakkosen (19 v) kaveri Hanna lähti viime syksynä Espanjaan au pairiksi ja viihtyy siellä hyvin. Myöhemmin syksyllä hän kertoi Kakkoselle, että Salamancassa on perhe, joka myös haluaisi au pairin Suomesta, kiinnostaako. Välivuotta viettävä Kakkonen kiinnostui. Perhe vaikutti mukavalta ja yhteyksien jälkeen Kakkonen teki 9 kk:n sopimuksen ja lähti tammikuun alussa ”piikomaan”.

Tietenkin Esikoisen (vanhin tyttäreni ja Kakkosen äiti) kanssa ajateltiin lähteä jossain vaiheessa tarkastamaan paikat suurella porukalla eli omaa ryhmämatkaa suunniteltiin.

Jo Esikoisen kanssa yhteistä matka-aikaa ei tuntunut olevan tarjolla. Esikoisella painoi työt ja minulla harrastukset ja jo sovittu Tukholman matka. Kesällä kaikki haluavat olla mökillä niin paljon kuin mahdollista. Ryhmämatkaa ei voinut enää edes ajatella. Liian paljon liikkuvia osia.

Tuli oikeastaan kiire päättää, milloin meillä kahdella olisi aikaa ennen kesää lähteä matkalle. Pari viikkoa huhtikuussa näytti sopivan kummallekin. Muutama harrastus pitäisi jättää väliin, mutta näin päätettiin. Esikoinen etsi netistä majoituksia ja minä lentoja. Tässä vaiheessa Kakkosen sisarukset Ykkönen (22 v) ja Kolmonen (12 v) tulivat myös mukaan matkasuunnitelmiin.

Piti löytää tarpeeksi iso majoituspaikka, jossa Kakkonenkin voisi yöpyä vapaapäivinään.

Esikoinen löysi aivan ihanan tuntuisen penthousen läheltä Kakkosen kotia, keskeltä Salamancaa. Kirjeenvaihto herra ja rouva Vuokranantajan kanssa oli nopeaa, vaivatonta ja ystävällistä.

Viime hetken suunnitelmia ennen matkaa

Matkaan lähdettäisiin sunnuntaina 19.4.2015 Finnairin lennolla AY3183 Madridiin.

Yksi ongelma tuli eteen. Kone olisi Madridissa noin klo 20:20. Matka Madridista Salamancaan on lähes 200 km, kaksi tuntia bussilla tai junalla. Viimeinen bussi Salamancaan lähtisi klo 21 tienoilla, emmekä tarkkaan tienneet mistä. Millään ei ehdittäisi bussiin ajoissa, joten ajattelimme vuokrata huoneen yhdeksi yöksi Madridista ja lähteä bussilla vasta seuraavana päivänä.

Jälleen yhteys Salamancan vuokranantajaan, että tulemme vasta seuraavana päivänä, koska emme ehdi bussiin. Hätähän ei ole tämän näköinen, jos vastapuolena on palveleva yritys. Herra Vuokranantaja on viikonlopun vanhempiensa luona Madridissa ja hän voi poimia meidät lentokentältä ennen kotiin paluutaan.

Siinä sitten mitattailtiin matkalaukkuja, jotta mahtuvatko autoon. No problem, herra Vuokranantaja voi vaihtaa autoa isänsä kanssa, koska isällä on tilavampi takakontti autossaan. Yksi laukku päätettiin kuitenkin jättää pois, mutta hyvin pärjäsimme ilman sitäkin ja se ei todellakaan enää olisi mahtunut autoon.

Matka alkaa

Vasta edellisenä päivänä ehdin pakata matkalaukun. Ihan liikaa vaatteita, mutta eihän koskaan tiedä kuka kaataa vaatteille viiniä tai muuten tahrii niitä ja eiväthän nuo paljoa paina.
Tuliaiset Kakkoselle ja perheelle oli hankittu hyvissä ajoin. Lentokentältä vielä voisi ostaa vuokranantajalle ja heidän pienelle tyttärelleen jotain.

Vävykulta heitti meidät lentokentälle ja niin alkoi matka kohti Espanjaa.

Kummastutti, kun Finnairin koneessa vain kapteeni puhui suomea, muu miehistö oli espanjalaisia. Ihan hyvin kaikki meni, kone saapui ajallaan perille, vaikka lähtö myöhästyi yli puoli tuntia.

Madridin kentällä jäimme seisomaan aulaan ja yritimme katseella löytää kuvan näköistä mieshenkilöä, kun jo selkämme takaa kuului: ”Piia?”

Ilta alkoi hämärtää ja herra Vuokranantajan piti vielä toimittaa joku kassi vanhempiensa taloon, joka oli matkan varrella. Matkan varrella olisi myös hyvä kebab-baari, jos haluaisimme nopeasti pysähtyä haukkaamaan pientä purtavaa. Näin matka jatkui leppoisasti kohti Salamancaa ja asuntoa, joka olisi reilun viikon kotimme.

Kakkonen olisi halunnut nähdä meidät vielä illalla, mutta matkan pikku mutkien takia saapumisemme viipyi ja ilmoitimme hänelle, että kannattaisi mennä nukkumaan, koska hänellä oli aikainen herätys.

Hulppea portaikko asuntoon

Asunto sijaitsi kerrostalossa, tässä sisääntulo hisseille.

Saavuimme perille puolen yön jälkeen. Herra Vuokranantaja näytti meille pikaisesti asunnon, toivotti hyvät yöt ja lupasi tulla seuraavana aamuna kertomaan Salamancan nähtävyydet ja antamaan vihjeitä, minne mennä.

Rouva Vuokranantajan tervetuliaiskakku

Asunnossa oli kaikki, mitä toivoa saattoi: hella, mikroaaltouuni

Keittiövälineitä moneen tarpeeseen.

Astioita

Kahvinkeitin ja teekannu

Mausteita, kahvikapseleita ym

Toasteri

Jopa sähköinen sitruspuserrin,

Olohuoneeseen sijattu vuodosohva Kakkosen vierailuja varten

Keittiön pöydällä tuuletin ja avaimet..

Vettä ensi hätään, vaikka kraanavettäkin olisi ehkä pystynyt juomaan

Avainperässä Salamancan tunnus Botòn Charro
Asunto ylitti odotuksemme. Kuvat siitä eivät valehdelleet, se oli kaikin puolin ihanteellinen. Siellä oli kaikki tarvittava ja enemmänkin kuin osasimme edes toivoa. Esim. esitteessä ei puhuttu langattomasta nettiyhteydestä, mutta sekin oli asuntoon hankittu. Kaikki oli mietitty ja toteutettu huolellisesti. Rouva vuokranantaja oli jopa leiponut tervetuliaiskakun. Kaiken kuvatun lisäksi keittiössä oli pesu- ja astianpesukone.

Ykkösen ja Kolmosen makuuhuone

Esikoisen ja minun makuuhuone. Selfiekin näköjään tuli napattua.

Esikoisen ja minun makuuhuone toisesta suunnasta, tilavat vaatekaapit.

Wc ja suihkuhuone

Keittiö

Olohuone
Ennen nukkumaan menoa kuvasin siistit huoneet, koska tiesin, että seuraavina päivinä se ei enää olisi mahdollista levittäydyttyämme paikoillemme.

Parvekkeelta näkyy Salamancan maamerkki valaistuna

Salamancan maamerkki, vierekkäin sijaitsevien vanhan (Catedral Viejan) ja uuden (Catedral Nueva) katedraalien tornit näkyivät asuntomme kuistille valaistuna.

Huom! Yhtä kuvaa klikkaamalla, näkyvät kaikki kuvat suurempina kuvanauhalla. Varmaan tiedättekin :)

Jatkuu...

1. Teillä oli onnea, noin hieno majoitus, ihan luxsusta, tavalliset hotellit kalpenee..matka oli varmasti mielenkiintoinen , ehkä kävitte tuolla upeassa valaistussa katetraalissakin..
    olin pari vuotta sitten, yhden suomalaisperheen omistamassa kaksiossa (Yksin) Portugalin Argavessa, majoitus oli minulle ilmainen 2 viikkoa matkat halpalennolla oli aikamoinen kokemus, ensin saksaan siellä vaihto ja sitten Lissaboniin, sieltä bussilla lähes neljä tuntia aivan etelä kärkeen.. minulla asuu siellä sukua, joita tapasin joka päivä, se oli aika ihana jolu, ja uusivuosi kokemus.

1. Kiitos Kaisumarjatta ja tervetuloa sivuilleni! Ollaankohan me joskus ennenkin vierailtu toistemme sivuilla? Viime aikoina en ole niin paljon käynyt muiden sivuilla, vaikka mieli tekisi. Pikaisesti kävin äsken tutkimassa blogiasi ja se tuntuu niin mielenkiintoiselta, että varmasti palaan.

Joo, kyllä käytiin tornissa. Matkakertomus jatkuu, kunhan kerkeän ja saan kuvia järjestettyä :)