Keravan taidemuseon ystävien kanssa pääsin tutustumaan upouuteen Keravanjoen kouluun ja monitoimitaloon, joka otettiin käyttöön syksyllä 2021.
Ajan koulun ohi aina Keravan keskustassa käydessäni, mutta enpä tiennyt, miten upea ja monipuolinen rakennus on sisältä.
Rakennuksessa on käytetty paljon puuta ja tiloja voidaan muunnella tarpeen mukaan. Esimerkiksi Höntsäsalin (tanssisalin) seinillä kuin taideteokseksi pinotut tuolit saadaan 800 henkilön katsomoksi.
Luokkahuoneet ovat valoisia.
Yläkerran aulan kirjasto
Yläkerran aulassa värikkäät esineet kiinnittivät vierailijoiden huomion. Ovat liukureita.
Näin liukuria käytetään istuimena ja pöytänä, näyttää Taidemuseon ystävien puheenjohtaja Riitta Sahrman.
Toiseen kerrokseen vievien rappujen seinustalla on Keravan taidemuseo Sinkassa vuoden 2018 näyttelyssä Taiteilijoiden Kalevala - Ajan kaikuja Tokio, Berliini, Kerava olleita pieniä Hideki Iinuman (s. 1975) veistoksia. Valitettavasti taideteosten lasista heijastuu kaikenlaista ylimääräistä, kuten kuvaamisesta innostunut Vallaton mummeli.
Teosten teksti on lainattu Sinkan monisteista.
Kyllikki, 2017 Hideki Iinuma: ”Kyllikki tanssimassa Tuonelan joen partaalla. Toisella puolella näkyy Tuonelan joutsen. Pohjolan tyttären saadakseen Lemminkäisen olisi pitänyt surmata se. Lintu on puhdas, valkoinen, viehkeä ja viaton niin kuin balettiasussa tanssiva nuori nainenkin. Toisella puolella ovat jousi, kannel ja Lemminkäisen kaatama Hiiden hirvi. Ylhäällä kiemurtelee ”vesikyy”. Sen Märkähattu karjapaimen ampui Lemminkäisen rintaan ennen kuin tämä ennätti kajot joutseneen.”
Pohjolan tytär. 2016: ” Japanilainen kuvanveistäjä Hideki Iinuma esittää Pohjolan tyttären vakaana ja arvokkaana, mutta hänen ilmeensä on apea tai hiukan yrmeä. Materiaalina on käytetty kevyttä, pehmeää ja halkeilematonta lehmusta, jonka vaalea pinta on jätetty lähes käsittelemättä.”
Ilmarisen vaimo, 2017 ”Hideki Iinuma kuvaa veistoksessaan Ilmarisen vaimon siniseen pukuun pukeutuneena neitokaisena. Hänen jalkojensa alla ovat ilman ja veden tunnukset, kotka ja suuri hauki. Ne viittaavat kosimaan tulleen Ilmarisen viimeiseen haasteeseen. Louhi vaati, että Ilmarinen pyydystäisi Tuonelan hauen ilman verkkoa, nuottaa tai muuta pyydystä. Pohjolan tytär neuvoi häntä takomaan tulisen kotkan. Sen avulla seppä onnistui tehtävässään ja sai kauniin morsiamen mukaansa. Iinuman veistoksessa hän seisoo kotkan harteilla varsin tietäväisen oloisena, kädet ristissä rinnallaan.”
Kullervon sisar, 2017 ”Hideki Iinuma tekee naisia esittäviä puuveistoksia, joiden mallit hän löytää yleensä kaduilta, mainoksista tai sosiaalisen median kuvista. Kalevalan naisia esittävät veistokset syntyivät Kalevalaseuran Taiteilijoiden Kalevala -näyttelysarjan innoittamana. Kullervon sisar on kuvattu punahousuisena ballerinana, joka muistuttaa enemmän itämaista tanssijaa kuin metsään eksynyttä pellavapäätä. Sypressistä veistetty neito ei näytä siltä, että olisi ihan kohta kosken kuohuihin sukeltamassa. Kädessään hänellä on veitsi tai puukko, ehkä sama sukukalleus, jonka Kullervo oli saanut isältään.”
Aino, 2017 ”Hideki Iinuma kuvaa veistoksessaan juuri tuota hetkeä, jolloin Aino nousee vedestä kuningaslohen kannattelemana. Käsi on voitokkaasti koholla. Päällään hänellä on vihreä poolopaita, jonka etumuksessa on valkoinen jänis. Karhu, susi ja kettu repolainen eivät halunneet viedä suruviestiä Ainon äidille, joten tehtävä lankesi jänikselle. Suru-uutisen kuultuaan äiti itki katkerasti ja varoitteli muita äitejä naittamasta tyttäriään vasten heidän tahtoaan. Rakkautta kun ei voi pakottaa.”
Taloa kierrellessä muistelin haikeana muutaman vuoden takaisia lukumummikohtaamisia, kun koulun käytävällä reipas nuori mies huikkasi ryhmällemme: ”Hyvää päivänjatkoa!”
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti