perjantai 2. kesäkuuta 2023

Karhunlaukka


Karhunlaukka toukokuussa 2023



Karhunlaukan kukkia kesäkuussa 2021

Olen ostanut ensimmäiset menestyneet karhunlaukan (Allium ursinum) taimet Türin markkinoilta vuonna 2016. Aikaisemmat kasvatusyritykset eivät selvinneet kunnolla pihani savikossa, mutta kun älysin laittaa ne ihan omaan paikkaansa lavakaulukseen, niin sielläpä ne leviävät aika mukavasti, jopa lavakauluksen yli. Kukkiessaankin se on mielestäni kaunis.


Karhunlaukkapesto vegaanisena


Karhunlaukan lehtiä vähintään ½ l, tässä annoksessa oli ehkä litran verran

pieni nippu kiinalaisen kevätsipulin varsia (joka minulla kasvaa samassa lavakauluksessa kuin karhunlaukka)

pieni nippu basilikaa

n. 100 g cashewpähkinöitä t. saksanpähkinöitä

n. 2 dl öljyä

1 dl ravintohiivaa (ei veg. parmesanjuustoa)

1 tl suolaa

½ tl sokeria

Karhunlaukkapeston aineksia

Liotin cashewpähkinöitä ehkä tunnin verran ja kaadoin veden pois. Laitoin kaikki ainekset vihannesleikkuriin ja soseutin tasaiseksi.




Suurimman osan pakastin ylioppilastarjoilun pestopastasalaattiin ja osan jätin itselleni herkutteluhetkiin levitteeksi. Jääkaapissa pesto säilyy paremmin öljyn alla.


Yrttisuola karhunlaukasta

Olen aikaisemmin kokeillut erilaisia yrttisuoloja, joista ohje löytyy täältä.





Karhunlaukkasuolaan laitoin vain tuoreita karhunlaukan lehtiä ja jodioitua merisuolaa. Levitin yrttiseoksen kaupan kestohedelmäpussin päälle ja kuivatin massan kuivurissa 30 º vähän yli 3 tuntia.

2 kommenttia:

  1. Olipa mukava lukea pesto-ohje! Minulla karhunlaukka voi hyvin ja nousee keväällä ennenkuin luonnosta saa vielä mitään leivän päälle. Tuota pestoa kokeilen : )

    VastaaPoista
  2. Kiitos Laura kommentistasi! Minun piti laittaa ohje siitä ylioppilastarjoilun pestopastaasalaatistakin, mutta unohdin siinä tohinassa ottaa kuvia. Salaatti teki kyllä hyvin kauppansa ja sai kehujakin. Ehkä minun pitää tehdä sitä joskus uudelleen ja ottaa myös kuvat :D

    VastaaPoista