sunnuntai 28. maaliskuuta 2021

Luottoystävä

 Millainen on hyvä ystävä? Minusta hyvä ystävä on luotettava, avulias, kiltti, huumorintajuinen, käden taidot on bonusta, ei levittele salaisuuksia, sietää minua kaikkine omituisuuksineni eikä puhu kenestäkään pahaa tämän selän takana. Hän myös uskaltaa sanoa mielipiteensä. Kun luotettava ystävä tietää, mistä pidät hän tekee monenlaisia asioita, joilla saa sinut iloiseksi.

Minun luottoystäväni asuu Helsingissä, lapsuusmaisemissani Kalliossa. Siellä on ystäväni mielestä huonohkosti hoidettu Lidlin myymälä. Huonohko tarkoittaa hänen tapauksessaan myymälää, jossa tarjoustavarat loppuvat, ennenkuin hän ennättää sellaisen hakea. Luottoystävä kuitenkin seuraa ahkerasti Lidlin mainoksia ja yrittää ehtiä sinne, jos joku ruoka-aines tuntuu hänen mielestään edulliselta. Hän on erittäin hintatietoinen. Välillä hän tekee myös heräteostoksia, arveltuaan minun pitävän jostain, mikä on herättänyt hänen ostohimonsa.

Me myös tutkimme yhdessä mainosta, mitä hän toisi seuraavalla kerralla, mitä ruokaa meidän tekisi mieli. Minusta on ihanaa, kun minun ei tarvitse yksin keksiä mitä ruokaa laittaisin. Siitä on jo suuri apu, että ylipäätään olen alkanut pitää ruuan valmistamisesta.

Me olemme sopivasti erilaisia, hän pitää rauhallisesta kaupoissa kiertelystä, joka taas ei ole minun juttuni. Meillä on paljon erilaisia mieltymyksiä, joita kumpikin voimme tehdä rauhassa omissa oloissamme, mutta sopivasti myös yhteisiä. Minusta me olemme aika hyvä tiimi.

Ystäväni matkustaa Helsingistä Keravalle yleensä kahdesti tai kolmesti viikossa luokseni kantaen selkä vääränä ostoksia, yleensä ruokaostoksia, josta minä sitten yritän loihtia meille aterian. Hän on aina erittäin huomaavainen ja kehuu ruokiani, vaikka en omasta mielestäni ole mikään huippukokki. Yleensä meillä on tapana vertailla, että mitä tällainenkin ateria olisi tullut maksamaan ravintolassa ja olemme kumpikin tyytyväisiä, kun niin halvalla päästiin.









Jos pyydän häntä joskus tuomaan jonkun hyväksi havaitun esineen tai aineksen, niin suhteellisuuden tajua hänellä ei ole lainkaan. Yhden asemesta hän tuo vähintään kaksi tai kolme ja kahdelle sopivan ateria-aineksen sijaan hän tuo sellaisen määrän, jolla ruokkisi kymmenhenkisen perheen. Usein annankin hänelle ruokaa mukaan välipäiviksi ja osan laitan pakasteeseen pieniin annoksiin, niin saan itsekin välipäivinä syötävää helposti lämmittämällä.

Nyt, kun olen aika innostunut kokkaaja ja kokeilija, olenkin alkanut nimittää yhden hengen keittiötäni Pirkon suurtalouskeittiöksi.

Vuosien saatossa hän on huomannut, että olen aivan intohimoinen kompostoija, lavakaulusviljelijä ja uutuutena on tullut tuo edellisessä postauksessani mainittu bokashointi. Viime aikoina hän on ryhtynyt hedelmien suursyömäriksi. Luulen, että välipäivinä hän syö vain mukaan laitetun ruuan ja lopun ajan hän syö hedelmiä. Hän kysyikin tässä yhtenä päivänä, että haluanko hedelmän kuoria bokashiini. Joo mikä ettei, vastasin. Seuraavan kerran hänellä oli kaupan hedelmäpussillinen täynnä banaanin ja sitrushedelmien kuoria. Minä innoissani leikkelin kuoret pienemmiksi bokashiini ja irrotin ne inhoittavat muovitarrat, joita hedelmiin lätkäistään. Ne eivät nimittäin maadu minkäänlaisessa prosessissa. Hän katseli toimitustani kiinnostuneena.


Mitähän täältä löytyy?


Toisessa kassissa hedelmän kuoria bokashiin

Kun hän huomasi, että kuoret kannattaa leikata pieniksi, oli seuraavassa toimituksessa jo valmiiksi leikatut kuoret ja tarratkin oli poistettu. Huomasin jälleen, että hän on erittäin kehityskykyinen ja oppivainen. Tarroista hän mainitsi, että nyt hänellä on niitä kotonaan joka paikassa, kun ne tarttuvat aina milloin mihinkin.

Kaiken edellä mainitun lisäksi hän auttaa minua pihatöissä, rakentelee kaikennäköisiä vempaimia, mitä vain keksin pyytää, toimii talonmiehenä, kun olen perheeni kanssa mökillä, käy kanssani marja- ja sieniretkillä. Jopa puhdistaa omat sienensä ja jättää ne sitten minun hoitooni.


Lumet lähtee katolta


Lintujen ruokintaa...


lintujen asumuksia, kompostikehikoita


Lavakauluksia ja käytävälaattoja



Kantarelleja


Mustatorvisieniä


Suppilovahveroita



Lampaankääpiä perattuna



Mustikoita


Vanhukselle porraskaide ja tukevat rapunjatkeet

Mökin kuisti tarvitsi loppusilauksen. Yhteispelillä sekin sujuin
Höylääjän apulainen


Lautoja mökin kuistin kaiteeseen



Möki kuistin laudat maalattu talkootöinä


Mökin kuisti ennen loppusilauslautoja




Mökin kuistilaudat asennettuina

Hän saa jopa kukkivat kasvini kukoistamaan. Kaunokasvien kanssa olen itse aika avuton, olen enemmän keskittynyt hyötykasveihin.
Kukkiakseen maljaköynös vaatii minua poistumaan tontilta, koska vain luottoystävä saa sen kukoistamaan.

Minusta sellainen on hyvä ystävä, luottoystävä. Millainen sinun luottoystäväsi on?

Sitten aloin miettiä, millainen ystävä minä olen? Mitä annettavaa minulla on ystävälleni? En oikein keksinyt mitään. Olen nimittäin aika itsekäs ja yksinkertainen ihminen. Suustani pääsee joskus sammakoita (no, aika usein pääsee). Mieheni kuoleman jälkeen pohdin paljon, mitä elämältäni haluan ja mitä en ainakaan halua. Siksipä minusta on tullut lisäksi aika itsepäinen. Olen kyllä aika kiltti, periaatteessa - mutta sitä ei aina huomaa. Saatan joskus saada melkoisia kilareita jopa ihmisten olemattomasta mediakriittisyydestä.

Tässä yhtenä päivänä ystäväni tuli taas käymään retuuttaen ruokakassejaan. Hän otti esiin kirjoittamansa lapun ja sanoi: ”Sinä kun olet tuollainen kielitieteilijä, niin kerrohan mitä tämä tarkoittaa.” Heh, kielitieteilijä!

Lapussa luki: ”Tilannehallintaan ei liity aikasidonnaisuusulottuvuutta.” Minulla löi tyhjää. Tykkään nimittäin suomen kielestä ja mielelläni itsekin kirjoitan yhdyssanahirviöitä. Mitä, mitä, mihin tämä nyt liittyy? Mitä haluat tietää? Mihin tässä nyt pyritään?

Lappuun oli kirjoitettu lisäksi: ” Valtioneuvoston koronatilannevarautumisen tilanteenhallintaan liittyvästä aikasidonnaisuusulottuvuudesta johtuen pyydetyt ministeriön turvallisuusluokitellut varautumisasiakirjatiedot eivät ole julkisia.”

Nämä lauseet oli siis kirjoitettu yhteen pötköön samalle paperille, enkä tiennyt mistä ne oli kopioitu. Olihan siinä jo ristiriita, kun ensimmäisessä lauseessa oli ”ei liity aikasidonnaisuusulottuvuutta” ja toisessa ”tilannehallintaan liittyvästä aikasidonnaisuusulottuvuudesta”.

Yritin pohtia ja selittää, miten asian voisi selittää yksinkertaisemmin. Yritän nimittäin opettaa vapaaehtoisena maahanmuuttajille sellaista suomea, että pärjäävät täällä vähintäin auttavasti. Minusta on hauska miettiä, miten asiat voisi sanoa selkokielellä.

Sitten huomasin pilkkeen ystäväni silmissä. Kyllä hän tiesi. Oli tahallaan kirjoittanut eri yhteyksistä poimitut sanat kuin ne olisivat olleet jostain tärkeästä julkilausumasta. Halusi kokeilla, miten selittäisin virkamiesten kapulakielen. Kauheita haasteita ihmisellä!

Huomasin olevani myös tosikko. Onko minusta kenellekään ystäväksi?

Minä taidan olla aika onnekas, kun minulla on luottoystävä.




4 kommenttia:

  1. Olet tosi onnekas, kun sinulla on noin hyvä ystävä! Varmasti hän pitää sinua ihan yhtä hyvänä ystävänä itselleen!

    Mukavaa alkanutta viikkoa!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Marketta! Aika harvoin tärkeille ihmisille tulee sanottua, miten paljon heitä arvostaa. Nyt ajattelin ihan näin julkisesti sanoa sanottavani :)

      Mukavaa kevään odotusta sinullekin! Mulle tuli nälkä, kun kävin katsomassa sun herkullisia eväitä nuotiolla.

      Poista
  2. Tosi kauniisti kirjoitit, koskettavasti!Toivottavasti olet näyttänyt hänellekin kirjoituksesi! Päätin nousta ylös, turha yrittää unta, jos se ei kerran ole tullakseen ja luin juttusi pariin kertaan! Sinusta on tosikkous kuule kaukana! Olet onnekas ystävästäsi!

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Oi, Vilukissi kiitos kauniista sanoistasi! Olisin näyttänyt hänelle kirjoituksen ennen julkaisemista, mutta hän sanoi, että ehtii sen myöhemminkin. Kysyin kuitenkin luvan, saanko julkaista lumenpudotuskuvan.

      Poista