lauantai 1. syyskuuta 2018

Valkosipuli


Tänä vuonna valkosipulisatoni oli pienempi kuin esimerkiksi vuonna 2015, jolloin sain korjata ennätyssadon. Komeita ja mehukkaita ne kyllä ovat tänäkin syksynä.

Osittain syynä pieneen satoon oli tammikuussa pihaltani kaadettu tammi. Pari istutusaluetta hajosi tammen alle. Mutta ei hätä ole tämän näköinen, valkosipuleita saattaa ensi keväänä löytyä nurmikolta. Syksyllä aion istuttaa taas pienemmät kynnet uudelle kasvupaikalle.

Syötävä kukkakimppu: Valkosipuleita, itusilmuja, tavallisen sipulin kukka, kiinalaisenkevätsipulin kukka, kesäkurpitsan kukka, kuunliljan lehti (ei syötävä)
Olen vuosien saatossa jaellut kavereilleni talvivalkosipulin istukkaita ja itusilmuja. Nyt vasta jäin miettimään, mistä johtuu, kun yleensä kommentit ovat olleet, että ei sato ole ollut ollenkaan sellainen kuin minulla. Omat ostosipulini olen ostanut liki 30 vuotta sitten. Sen jälkeen olen ollut omavarainen. En ole tullut edes ajatelleeksi, etteivät kaverit ole saaneet kovin kummoista satoa ensimmäisenä vuotena, koska itselläni nykyään komeita valkosipuleita tulee vuosittain yleensä yli oman tarpeen. Itusimuista saa tietenkin lisäaineistoa, mutta niistä kehittyy kunnon istukkaita vasta 3-5 vuoden kuluttua. Isommista kynsistä satoa saa korjata aikaisemmin, mutta ehkä vasta toisena vuotena.

Edit 2.9.2018
Valkosipulin kasvatuksesta löytyy hyviä oppaita esim. Hyötykasviyhdistyksen sivuilta. Etenkin näin lämpinänä ja sateettomana kesänä olen kiinnittänyt huomiota oppaisiin, joissa kehoitetaan valkosipulia kastelemaan. Minä en ole koskaan kastellut enkä lannoittanut, mutta sitten tajusin, että onhan katteenkin käyttäminen lannoittamista. Esim. ruohokate (nurmikon leikkaamisen jälkeen syntyvää) on mainiota kaiken kattamiseen ja se pidättää myös kosteutta. Ja jos kastelee kerran, pitää kastella aina ja sellaiseen en laiskana aio ryhtyä :) Osittain maatunut komposti (rikkaruohot, lehdet, yms joihin sekoitan hevonkakkaa) on myös erinomaista katetta ja lannoitetta. Kompostikehikoita minulla on pitkin pihaa, jolloin olen myös mullan suhteen omavarainen. Ostan multaa vain taimikasvatukseen.

Ei kommentteja:

Lähetä kommentti