perjantai 10. tammikuuta 2020

Torkkupeitto isoäidin neliöistä


Virkkaus on vasta viimeisen vuoden aikana tullut uudelleen ohjelmistooni. Aikaisemmin en edes tykännyt isoäidin neliöistä, olivat mielestäni liian mummomaisia. Kun Ykkönen asui luonani n. 10 vuotta sitten, hän sai minut usein kiinnostumaan monenlaisista asioista, jopa isoäidin neliöistä. Niitä hän koulun käsityötunneilla virkkasi ja minähän innostuin kanssavirkkaajaksi.

Minulla oli sattumoisin aika kivaa punaista puuvillalankaa, jonka otin pääväriksi. Oikeastaan ihastuin malliin, jossa päävärinä oli valkoinen, mutta silloin ajattellin, että punainen on tarpeeksi raflaava eikä liian mummomainen. Aika monta neliötä sain aikaiseksi, pääteltyä ja jopa yhdistettyä, mutta ei siitä koskaan valmista tullut.

Kun jouluna teimme isolla porukalla Carmelon päiväpeiton ja saimme sen valmiiksi ennätysajassa ajattelin, että nyt on aika tehdä loppuun 10 vuotta odottamassa ollut peitto. Jotta peitosta olisi tullut riittävän kokoinen nokosille, jouduin virkkaamaan vielä 12 uutta palaa. Alkuperäistä punaista lankaa ei ollut enää jäljellä, mutta saman väristä, vähän ohuempaa lankaa kyllä.

Sitä Carmelon peittoa tehdessä huomasin pari asiaa, joihin en aiemmin ollut kiinnittänyt huomiota. Palat olisi voinut yhdistää virkkaamalla, minä olin ommellut. Langat olin päätellyt pujottamalla mielestäni aika huolimattomasti, joten jouduin ne päättelemään uudelleen. Päättelytyöt ovat yleensä kaikkein ikävintä, mutta minusta on tullut tosi omituinen. Tykkään siitäkin.

Olen kamalan ylpeä itsestäni. Peitosta tuli höyrytettynä 95 x 170 cm ja opin vielä reunan viimeistelyyn rapuvirkkausta.
Rapuvirkkaus reunan viimeistelyyn


6 kommenttia:

  1. Jestas aivan ihana peitto ja mitkä värit ❤ minä olen haaveillut tällaisesta aina. Hyvä kun sait valmiiksi ja tänne ihailtavaksi.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Nila! Laitoin fb-kavereille linkin sun herkullisen näköisiin lanttukakkaroihin. Se sun kuva niistä oli niin herkullisen näköinen, että sitä on kyllä ihan pakko joskus kokeilla. Olisiko vinkkiä, mistä voisi ostaa lisäaikaa? Mun kokemuksen mukaan kaikenlainen taikinan kaulinta vaatii todellista paneutumista asiaan. Sitä ei myöskään voi tuosta noin vain tekaista :)

      Poista
  2. syystä saat olla ylpeä itsestäsi vallaton mummeli, uskomattoman kaunis torkkupeitto! niin se ihminen muuttuu, ja hyvä niin. itselläni oli jotain vastaavaa, nuorempana en niin kovin tykänny, mut vuosien myötä olen ihastunut ja tehnytkin puolen tusinaa torkkupeittoa mummon neliöistä.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Ilona! Pstt, kyllä mie aika ylpeä olenkin, mutten kehtaa sanoa. Ai en kehtaa vai? :D

      Poista
  3. Kaunis peitto! Olen myös värkännyt noista neliöistä vuosien aikana muutaman peiton. Alkuun ompelin palat yhteen, mutta sitten päädyin virkkaamaan niitä kiinni toisiinsa.
    Ilmeisesti olen vielä vähän kehitysasteella, kun en pidä lankojen päättelystä :D .

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Kiitos Eila! Jos vielä joskus teen jotain neliöistä, aion kyllä virkata palat yhteen. Ei se lankojen päättely yleensä ihmisistä ole hauskaa, mutta minä olen silleen vähän poikkeava, että väkisellä alan pitää asioista, joita muut inhoavat. Esim. perunanan kuorinta, rikkaruohojen kitkentä, mustikoiden poiminta. Mitä vielä? Imuroinnista en koskaan ole oppinut pitämään, vaikka kuinka yritän. Hankin siivoojan ja nautin elämästä :D

      Poista