Aamiaisen jälkeen oli huoneiden luovutus
ja matka jatkui.
Ensin vierailimme tunnin ajan SAKK:ssa
eli saamelaisalueen koulutuskeskuksessa. Todella
mielenkiintoinen opinahjo. Olisi ihan tehnyt mieli jäädä
opiskelemaan siltä seisomalta, sillä oppilaiden ja opettajien into
oli niin tarttuvaa.
Tutustuimme mm. käsi- ja taideteollisuusalan perustutkintoon kuuluvien kovien ja pehmeiden materiaalien sekä korukivi- ja jalometallialan aineiden luokkatiloihin. Koulussa opetetaan myös kolmea saamenkieltä eli Pohjoissaamea, Inarinsaamea ja Koltansaamea.
Monipuolisen koulutuksen tarjontaa voi käydä katsomassa SAKK:n nettisivuilla http://www.sogsakk.fi/
Tutustuimme mm. käsi- ja taideteollisuusalan perustutkintoon kuuluvien kovien ja pehmeiden materiaalien sekä korukivi- ja jalometallialan aineiden luokkatiloihin. Koulussa opetetaan myös kolmea saamenkieltä eli Pohjoissaamea, Inarinsaamea ja Koltansaamea.
Monipuolisen koulutuksen tarjontaa voi käydä katsomassa SAKK:n nettisivuilla http://www.sogsakk.fi/
|
|
||||
|
|
|
|
||||
|
|
Seuraava kohde oli saamelaismuseo Siida, jossa vierähti pari tuntia. Ohjelmaan kuului historiallinen katsaus, saamenpukujen ja käsitöiden esittelyä ja opimme jopa muutaman sanan saamea.
|
|
||||
|
|
Lapin puvut
Lähteenä olen käyttänyt: Karen
Jomppanen Lapin käsitöitä 1982, museoissa kuultua ja nähtyä sekä
kolttasaamelaisten lehteä Tuõddri Pee'rel
Jokaisella
suomalaisella on jonkinlainen käsitys lapinpuvusta. Tiesitkö, että
lappalaisalueen eri osissa on viisi eri pukumallia, jotka eroavat
toisistaan selvästi? Inarin, Utsjoen, Sodankylän-Vuotson sekä
Enontekiön-Kautokeinon pukumallit. Eroja on puvun väljyydessä,
nauhakoristeluissa ja päähineiden mallissa ja koossa.
Pukuun kuuluvat
käsinkudotut värikkäät vyöt, paulanauhat, käsinommellut
poronnahkakengät, säärystimet ja kintaat. Asusteiden mallisto
vaihtelee niin selvästi, että niistä voidaan tunnista puvun
kantajan kotipaikka.
Kolttalappalaisten
puku Kuolan niemimalla oli samantyyppinen kuin edellä kuvatut.
Nykyisin Inarin Sevettijärvellä ja Nellimissä asuvien
kolttasaamelaisten vaatetus on täysin toisen tyyppinen. Naisilla on
pusero ja olkainhame ja sen päällä pitkähkö jakkumallinen röijy.
Helmikirjonta on perinteinen kolttasaamelaisten koristelutapa, jota
käytetään mm päähineissä, vöissä ja laukuissa jopa poron
juhlavaljaissa. Miehillä on tavallinen puku tai housut ja kirjailtu
pusero tai takki.
Kolttalappalaisilla
on oma nauhatyyppinsä, joka kudotaan käsin ilman työvälineitä.
Tällaista paulanauhaa opettelimme punomaan Toini Sanilan porotilalla
käsityömestari Matleena Fofonoffin opastuksella.
Saamenpuku on
juhlapuku, jota käytetään ristiäisistä lähtien eri tilanteissa
yleisemmin kuin Suomen kansallispukua. Asusteet vaihtelevat
vuodenaikojen käytön mukaan. Arkipuku koristellaan juhlapukua
vaatimattomammin.
Saamenpuvussa
suvun perinne on tärkeä, se muuttuu ja elää omaa elämäänsä,
toisin kuin esim. Suomen kansallispuku, joissa on hyvin tarkat
valmistusohjeet alusvaatteita myöten.
Klikkaa kuvat suuremmaksi.
Jatkuu...
Klikkaa kuvat suuremmaksi.
Jatkuu...
Onpas ollut kiva vierailu!Varsinkin uo korukivet kiehtoo minua:)
VastaaPoistaOli todella mieleenpainuva matka. Kaikki kivet kiehtovat minua.
PoistaTeillä on ollut mukava vierailu. Saamenpuvut ovat niin kauniita.
VastaaPoistaKyllä ovat ja nyt kun on saanut lisää tietoa, on kiinnostus ihan toista luokkaa itselläni.
PoistaHieno reissu! Mistä keksitkin noin arvokkaita kohteita :) On kiehtovaa päästä pintaa syvemmälle kiinnostavaan aiheeseen. Ja kiitos että jaat kokemuksesi.
VastaaPoistaEn minä mitään itse keksi. Ilmoittaudun vain mukaan, kun luottoporukka järjestää mielenkiintoisia matkoja :)
PoistaVoi jestas, varmaan oli antoisa matka!!!!
VastaaPoistaVilukissi, kyllä oli. Tässä männä päivänä ajattelin, että olisi kiva tulla Seinäjoelle, mutta en todellakaan ole ehtinyt. Tuntuu, että vauhti vain kiihtyy, enkä meinaa saada matkakertomustakaan aikaiseksi.
PoistaVallaton ite (en enää malta kirjautua) Väsy. Menen nukkumaan :)